VEDTEKTER V1-2024

 

1 Navn og formål

          1.1 Foreningens navn er: Bransjeforum for Kontroll og Opplæring. (BKO)

          1.2 Foreningens formål: BKO - for et sikkert og godt arbeidsmiljø.

Bidra til kunnskap for å skape et trygt og godt arbeidsmiljø, både for den enkelte arbeidstaker, for arbeidsgiver og for verdiskaping og velferd i samfunnet.

o Samle og representere aktører innenfor kontroll av arbeidsutstyr og annet relevant utstyr/innretninger.

o Samle og representere opplæringsaktører for bruk av arbeidsutstyr, og aktører/annen opplæring i naturlig tilknytning til dette.

o Fremme konstruktiv og god dialog med myndigheter, arbeidslivspartene og andre fagmiljøer.

          o Bidra til fagutvikling, kompetansedeling og kvalitetssikring.

          o Bidra til kompetanse, ansvar og forståelse hos arbeidsgiver.

          o Fremme ensartet praksis, like og rettferdige konkurransevilkår.

o Fremme sunne forretningsmessige prinsipper og motarbeide illojal konkurranse eller andre forhold som strider mot god forretningsskikk.

1.3 Bransjeforum for Kontroll og Opplæring har ikke økonomisk overskudd som formål.

 

2 Medlemmer

2.1 Medlemskap i foreningen er åpent for juridiske enheter som utøver kontroll og/eller opplæring, eller som naturlig har tilknytning til disse områdene.

2.2 Medlemskapet forutsetter betaling av gjeldende kontingent fastsatt av årsmøtet. Medlemskapet gjelder for inneværende kalenderår.

2.3 Ønsker et medlem å melde seg ut av foreningen, må skriftlig melding sendes til styret før årets utløp.

2.4 Innmelding i Bransjeforum for Kontroll og Opplæring skal være skriftlig og inneholde nødvendig opplysninger om relevant aktivitet/bransje. Medlemskap tildeles i henhold til foreningens medlemskriterier.

          2.5 Det er virksomheten, (ikke person) som er medlem.

2.6 Medlemsvirksomheten kan knytte ubegrensede antall personer i sin virksomhet, til sitt medlemskap etter gitte kontingentsatser.

2.7 I formelle prosesser representeres medlemskapet av en person som medlemsvirksomheten har utpekt med stemmerett.

2.8 Personer som avvikler, eller på annen måte ikke er tilknyttet en juridisk virksomhet, kan inneha personlige medlemskap, etter egne kontingentsatser. Personlige medlemskap gir møte- og talerett i årsmøtet, men ikke stemmerett. Personlige medlemmet er valgbar til tillitsverv i alle foreningens organer. Personlige medlemmer som velges til styret, gis stemmerett i styret og årsmøtet, i kraft av sitt verv.

 

3 Organer

          3.1 Foreningens formelle organer er: årsmøte, styre, kontrollutvalg og valgkomite.

 

4 Årsmøte

          4.1 Årsmøte er foreningens høyeste organ.

          4.2 Årsmøte skal avholdes minst én gang i året, før utgangen av april.

4.3 Alle registrerte medlemmer skal kalles inn til årsmøte, med minst 8 ukers varsel.

4.4 Innkommende saker meldes skriftlig (brev eller epost) til styret senest 6 uker før årsmøte finner sted. Alle meldte saker iht. frist, fremlegges for årsmøtet med styrets innstilling.

4.5 Sakliste inklusiv innkommende saker, skal gjøres tilgjengelig for alle registrerte medlemsvirksomheter, senest 4 uker før årsmøtet finner sted.

4.6 Frist for påmelding til årsmøte, senest 1 uke før årsmøtet finner sted. 

(det kan settes lenger frist for booking av hotell/overnatting ved fysisk årsmøtegjennomføring)

          4.7 Årsmøte kan behandle alle saker som angår foreningen.

4.8 Vedtak fattes med alminnelig flertall, med mindre annet er fastsatt i disse vedtektene.

4.9 Dersom minst to eller flere medlemmer krever hemmelig avstemning skal denne gjøres skriftlig eller digitalt. En medlemsvirksomhet har en stemme på årsmøtet. Virksomheten kan stille med flere representanter uten stemmerett.

 

 

5 Styret

5.1 Styret er ansvarlig for foreningens daglige ledelse og forvalter foreningens midler og interesser i henhold til vedtektene. Styret kan delegere oppgavene til administrasjon.

5.2 Styret skal bestå av minst 5 personer. Leder, nestleder og øvrige styremedlemmer. Ved første ordinære valg, velges 2 av 5, for 1 år. Deretter velges hvert medlem for 2 år av gangen. Hvert medlem av styret kan sitte maks 3 påfølgende perioder i sin styrerolle.

          5.3 Alle styremedlemmer har stemmerett i kraft av sitt styreverv.

          5.4 To varamedlemmer velges hvert år.

    5.5 Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av styremedlemmene er til stede.

          5.6 Ved stemmelikhet har styreleder dobbeltstemme.

          5.7 Styret har mandat til å nedsette nødvendige arbeidsgrupper ved behov.

          5.8 Styrets mandat etableres i styreinstruks, godkjent av årsmøte.

 

6 Kontrollutvalg

6.1 Årsmøte velger et kontrollutvalg som består at to faste medlemmer som velges for to år. Av disse velges en person hvert år.

           6.2 Det velges i tillegg en vararepresentant for et år om gangen.

           6.3 Kontrollutvalgets mandat etableres i instruks for kontrollutvalg.

 

7 Valgkomite

7.1 Årsmøtet velger en valgkomite som består av tre medlemmer som velges for to år. Vekselvis en eller to representanter velges hvert år.

          7.2 Valgkomiteens mandat etableres i instruks for valgkomite.

 

8 Økonomi

8.1 Foreningens midler består av medlemskontingent, bidrag fra medlemsaktivitet, gaver og andre økonomiske bidrag som er nødvendige for foreningens drift.

8.2 Styret har ansvaret for foreningens økonomi og skal legge frem regnskap for årsmøte.

 

9 Åpenhet

9.1 Oversikt over medlemsvirksomheter skal være åpent tilgjengelig for alle medlemmer.

9.2 Alle organisasjonens prosesser skal være åpne og transparente, så langt dette ikke strider mot personvernhensyn.

9.3 Styrets aktivitetsplan skal være åpent tilgjengelig for medlemsvirksomheter, så langt dette ikke strider mot personvernhensyn.

 

 

10 Endring av vedtekter

          10.1 Endringer av foreningens vedtekter kan bare gjøres av årsmøte.

10.2 Begrunnede endringsforslag skal sendes styret skriftlig senest 6 uker før årsmøte.

10.3 Endringsforslaget må vedtas med minst 2/3 flertall av de stemmeberettigede medlemmene på årsmøte.

          10.4 Vedtektsendringer kan iverksettes umiddelbart fra vedtakstidspunkt.

 

11 Eierforhold

11.1 Foreningen er en selveiende og frittstående juridisk enhet med upersonlig og begrenset ansvar for gjeld.

 

12 Oppløsning

12.1 Beslutning om oppløsning av foreningen kan kun gjøres på et ordinært årsmøte.

12.2 Beslutningen om oppløsning må varsles til alle medlemmer, som videre kalles inn til ekstraordinært årsmøte, senest 3 mnd. etter beslutning om oppløsning er fattet.

12.3 Ekstraordinært årsmøte fatter endelig beslutning om oppløsning av foreningen.

12.4 Oppløsning må vedtas med minst 2/3 flertall av de frammøtte medlemmene på ekstraordinært årsmøte.

12.5 Ved oppløsning skal foreningens netto formue etter dekning av gjeld, tilfalle en ideell organisasjon med lignende formål, besluttet av årsmøte.